Idag har vi haft klasslärarlagsmöte för våra tredjeårselever. Det var inte så kul! Fattar inte vad det är för elever vi har. Slöa, loja, oinspirerade, omotiverade! Natyrligtvis gäller det inte alla, men alltför många!
En del har fråvaro på upp emot 60%!!
Det kan ju inte vara normalt!
Vi skriver åtgärdsprogram, anordnar elevvårdskonferenser, pratar med föräldrar och väldigt lite av förbättring verkar hända. Klart man blir lite uppgiven.
För egen del har jag två grupper som läser individuellt val i Ljudmedier, och Rörlig bild. Flera av de eleverna verkar inte ta kursen på minsta allvar. Llekstuga. Vill bara hålla på mewd "humor". Seriös produktion är tråkigt! Kommer sent till lektionerna eller inte alls!
Jag har funderat mycket på vad orsaken kan vara. Det enda jag kommit fram till är att jag tror att vi måste söka orsaken i hemmet de kommer ifrån.
Det börjar redan i lågstadiet. Jag hör av kära hustrun som alla år jobbat på lågstadiet att det är mycket attityd hos föräldrar till barnen som man har anledning att ifrågasätta. Den berömda curlingen gör sig påmind. Barnen får inte ta ansvar för sin utbildning utan blir hela tiden curlade och går nåt fel är det alltid skolans fel.
Självklart gäller det inte alla, men återigen alltför många.
Jag tror också att alla splittrade hem gör att eleverna mår psykiskt dåligt. Det framkommer hur ofta som helst när vi har möten om elever och varför de skolkar t.ex.
Det var mycket kritik idag, men det har sin orsak i frustration man upplever som lärare.
Vi hörs!
onsdag 2 mars 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar