måndag 28 oktober 2013

Att vänta på monsterorkanen

Ja, rubrikens subjekt är hämtat från mediavärlden. Det är så här som höststormen beskrivs i media. Detta ger mig nu anledning att filosofera lite över medias hantering av svenska språket!

Jag har länge tyckt att media har en tendens att överdriva med sin vokabulär. Att använda förstärkta uttryck för företeelser är ju naturligtvis ett sätt att fånga läsare. Men jag menar att det också är ett sätt att skapa inflation i ord. När du skriver att någon "rasar" över något ser åtminstone jag en människa som vrålar, tuggar fradga, spottar saliv mm i ren ilska. Men så är det ju sällan någon ser ut när man råkar vara upprörd eller arg över något.
Jag tycker nog att media i allmänhet skulle tjäna på att vara lite mer varsam med uttrycken i sina texter.
Nu går vi alla och väntar på "monsterorkanen"! Frågan är hur mycket monster det blir. Visserligen har man utfärdat klass 2-varning och kanske t.o.m. klass 3-varning. Kanske är det en överdrift även denna gången. Det är lätt att skrämma upp allmänheten med sådana här uttryck. Visst minns vi orkanen Rut, men vi hoppas naturligtvis att det inte blir så som då denna gången.

För övrigt är det höstlov från skolan.  Något vi välkomnade med glädje! Och på skolan har vi firat 100 års-jubileum för våra lokaler som alltså invigdes 1913 i oktober. Imponerande får man säga!

Nu ska jag koppla av en stund! Hörs!

Inga kommentarer: