tisdag 22 oktober 2013

Dystra höstens aktiviteter

Jag har sagt det förut, jag gillar inte hösten! Det är en dyster tid! Man borde gömma sig till dess våren kommer!
Men ok, nu är det ju höst och då måste man genomlida den! Det gäller att göra nåt bra av den!
Menn just nu har jag dåligt med idéer hur det skulle gå till.

På jobbet känns det som om jag bytt jobb, faktiskt! På grund av mina hörselproblem har jag nu avsatt minst två timmar varje dag att vara i skolans bibliotek. En uppgift som innebär en del nytt för mig. Det finns en del konstigheter i biblioteksvärlden. bl.a det som kallas hyllsignum. Alltså de där bokstäverna som står på böckernas rygg och som avgör var de ska stå. Känns intye logiskt för mig, men det är tydligen nån slags standard för alla bibliotek. Man lär sig kanske så småningom.
För övrigt tar jag hand om nya böcker, plastar in dem och stämplar dem med skolans stämpel lite här och där i böckerna, samt ger dem dessa märkliga hyllsignum. Placerar sedan ut böckerna där de ska stå tills någon lånar dem.
Faktiskt lite roligt det där!

Så har vi ett projekt jag jobbar med att hjälpa till med nedladdning av läromedel i talad form för elever med läs-och skrivsvårigheter.

En annan grej framöver är att jag ska försöka få tag i fd elever som är yrkesverksamma och som det går bra för och filma dem för små klipp till skolans hemsida, allt i syfte att marknadsföra skolan. Låter väl bra va?  Får se hur det går med detta.

Så, visst är livet lite annorlunda nu mot att vara undervisande lärare!

Hörs!

Inga kommentarer: